Friday, December 31, 2010

Sweden Street Snap #1


























Saw these two cool friends in central Stockholm a snowy evening. 
They said that one year ago they used to have a style called "fjortis".

"Fjortis" is slang for "fourteen years old" in Swedish.
Often when Swedish people see pictures of Japanese gyaru they directly think of the the "fjortis"-style.

 






































The red jacket the girl to the right is wearing has been really popular for a while now. About three years ago almost every young person in Sweden was wearing one.

The jacket is pretty expensive and everybody know that so it used to be like a status symbol. The market for pirate copies of the jacket was really big since everybody wanted one.

It's from the brand "Fjällräven" which is extremley popular when it comes to backpacks in Japan.








































It's awesome how they're both are wearing the same kind of hat but in different colors! 
The girl with lighter hair has a lighter one, and the girl with darker hair has a darker one.

I love when you can see that people put thought behind how they dress, especially when two people does it together.


Just like the Japanese Gyaru-world got its own celebrities, there's been some profiles in the Swedish scene for young people too.


They usually get famous through the most popular TV-show here called "Idol" which I guess most of you readers know about.
It's a contest for becoming a famoous artist and about 50% of the Swedish people is watching it.
 
One guy that didn't win but became extremley popular among the girls is Johan Palm, blonde guy in the picture together with his brother.

Don't you think they look a little bit like Gyaru-O with those hair cuts? 

I once got the chance to ask Johan if he's inspired by Japanese fashion in a chat arranged by a newspaper but he had know idea what "Japanese fashion" was.









































It would be really intresting to know more about what people that dress like this do, what kind of music they listen to, what blogs they read, what famous people there are etc.

I also wonder if there is similar styles in other countries than Sweden??

Jag hann inte fråga så mycket frågor när jag tog bilderna, men om ni två som är med på dessa bilder skulle vilja göra en intervju via mail/msn om detta så kontakta gärna mig. 
Andra som har denna stil vore också intressant att prata med.


Min mail och MSN: agepoyo@live.se

Min Facebook: Fredrik Lyck

12 comments:

  1. Jag vill vara svenska, aww ;_;

    This was very interesting post, you should write more about Swedish teen cultures! Are fjortis-girls popular anymore or have they gone "out of fashion"? (Because in Finland I think, girls called "pissis" - and they are actually the same as fjortisar - have gone out of fashion. 3 years ago they were so huge.)

    I watched that Idol where Johan Palm was!:D I liked him~~

    Hälsingar från Finland :) (and from a new reader o/)

    ReplyDelete
  2. hun:

    Hehe varför vill du va svenska?

    I'm happy you thought it was intresting!!^^

    Oh, really? Do you have any picture of how the finnish "fjortisar" used to look?

    I think it's not really out of fashion to be a "fjortis" in Sweden but it feels like they're less now than a couple of years ago.

    Maybe some Swedish reader that lives here knows about this better?

    Some of the most popular bloggers in Sweden kinda use "fjortis"-style but I don't think they would call it that themselves.

    Yeah Johan Palm was my favorite in that year, I'm sad he didn't get more hits. :(

    ReplyDelete
  3. Kanae:

    Thank you!! =)

    I hope 2011 will be a good year for you!!^^

    ReplyDelete
  4. omg johan's bro looks exactly like my ex bf! :P even the hair!! how weird!xxD
    i remember he had a thing for asians esp japanese and he adored me cus im a gal :P i thought it was kinda suprising but cute at the same time since i didnt know anyone would know what gal is here in US & ive only been living here for 3yrs ><
    lol

    ReplyDelete
  5. Inte för att säga emot dig alls, men fjortis är väl ett uttryck som har funnits så pass länge att de har sätt väldigt olika ut under olika perioder. Det de har gemensamt är att de oftast går i högstadiet och gillar att supa. Man kallar ju folk oftast fjortis inte bara pågrund av deras kläder utan på hur de beter sig.
    Fjortis när jag var fjorton (2004) var att ha mjukisbyxor och gummisnoddar för att hålla byxorna instoppade. När man pratar fjortiskultur idag i sverige så har ju stureplan/the hills/mtv letat sig in. "Brat" modet blev fjortismodet.Med brun utan sol, idiom salva på läpparna, fjällräven jackor. Deras förebilder är Victoria silverstedt, playboy, Paris Hilton etc. Krilleboi, Kissie och Paow är ju bara några av de kända från den perioden som fortfarande är visserligen igång men ser lite annorlunda ut. De är inte längre lika extrema och boomen då man skulle se så extrem ut som möjligt med idiom salva och jätte blekt hår är nog rätt så över. Partille Johnny går att googla också en look som var populär 2009 men som jag inte sett så många har längre. Grejen med den extrema "fjortis" stilen är ju att den hånas samtidigt som de som blir kallade fjortis oftast anses vara "populär".
    Även om Krilleboi och många andra "bloggkändisar" har lämnat den mest extrema stilen bakom sig så finns det många kvar, med stort välfixat hår, brun utan sol och färgglada kläder. Dom har jag mest sett i södra sverige däremot och den är inte allt för utspridd. Men de flesta i allmänhet (fjortisas i södra sverige, i norra sverige är det inte lika utspritt) har en mer nedtonad stil. Vissa är mer brat/stureplan, vissa är mer skaterstil. Även om BD är en sida för många alternativa så är det också en sida som många har och fortfarande hänger på och blir kände genom. Krilleboi blev först BD kändis.
    LOL det blev en lång kanske inte så relevant kommentar.

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0050_43410057.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0057_45942532.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0057_45942532.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0051_43410245.jpg


    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0173_45982218.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0117_43725031.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/9616_1252349912728_1348947054_30743205_101651_n_57577676.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0075_45713237.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0109_43725036.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0043_43410293.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/p25-03-08_00-30_43038486.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/p25-03-08_00-0201_43040888.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0045_45594023.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/pict0108_49584123.jpg

    http://rahlenfeldt.blogg.se/images/2009/utkldd-haha-009_54393180_54396559.jpg

    ReplyDelete
  6. magge:

    Tack så jättemycket för den intressanta och insiktsfulla kommentaren!!

    Jo precis fjortis är ju inte en stil egentligen som du säger utan snarare en tid i livet/ett sätt att uppföra sig. Borde nämnt det i inlägget.

    Gummisnoddarna har ja mycket minnen av hehe.XD
    Använde det och brun utan sol ganska mycket själv på den tiden.

    Folk med "Partille Johnny"-looken såg jag några stycken i Kungsträdgården i men under de två veckor jag varit i Sverige nu har jag inte sett en enda sån så den e nog över som du säger.
    Känner så väl igen stilen men hade ingen aning om att den kallades så.

    Jo nu känns det som att det är Stureplan/Brat/Hollywood som gäller.
    Jag gillade nog faktiskt den extrema stilen mer med stort fixat hår och färgglada kläder men kan tänka mig att man blir lite avskärmad och isolerad från vanligt folk när man har den stilen precis som med många "Gyaru" i Japan.

    Kul att du länkar till bilder av Rahlenfeldt, har följt hans blogg lite från och till i ett år men hade visste inte att det var han som kallades Krilleboy och att han blev känd på Bilddagboken.

    Just nu har han ju rätt kort hår men har börjat lägga upp rätt mycket bilder från sin mer extrema period, nästan som att han längtar tillbaka till den stilen, och funderar på att spara håret lite.

    Vem vet, kanske kommer den stilen tillbaka fast modfierad.
    Jag vet inte riktigt om det är modet som styr bloggkändisarna eller om det är bloggkändisarna som styr modet? Lite både och kanske.

    Jag tycker det är väldigt intressant med modestilar/subkulturer som skapar livsstilar där folk lyssnar på särskild musik, klär sig på ett visst sätt osv så att dem nästan lever i sin egen lilla värld.
    Dock vet jag inte om det för något bra med sig, men folk gillar ju känslan av grupptillhörighet och att inte bara vara en del av mängden om man säger så.

    Japaner är ju kända för att vara ett folk där "gruppen" är väldigt viktig medan svenskar kanske gärna vill vara mer självständiga och induviduella. Det bidrar kanske också till modescenen.


    Bara kul med långa kommentarer och tycker det du sa var väldigt relevant!^^

    Kollade din blogg och tycker du har väldigt cool och kreativ stil själv! =)
    Jag gillar när det ser mer lekfullt ut än märkvärdigt om man ska beskriva det så.

    Såg att du varit i Japan också. Vad tyckte du om landet och alla stilar där??

    ReplyDelete
  7. Haruna:

    Oh really?
    You must be cool if you had such a cool boyfriend!^^

    Where did you live before you moved to the US?

    ReplyDelete
  8. Hehe därför att jag tror Sverige är jättekul!:D Och svenska är super söt♥

    Yea well I could still find some Finnish fjortisar all over the internet but they look kinda like Swedish fjortisar, they just don't have THAT white lips...:D And why do they paint white moustache?:S

    ReplyDelete
  9. Haha bara för att jag sa att jag trodde att hela grejen dött ut så såg jag en hel drös väldigt blonderade tjejer med vita läppar idag. Men norrland brukar vara efter resten av sverige, det tog oss tio år längre än alla andra att byta från 00-talets mode.

    Olika subkulturer med deras egna små världar med sina olika hjältar är det bästa jag vet! :D Tycker det är jätte intressant! Ju dummare de är desto mer intressantare blir det. Vilket gör Japan så fantastiskt med alla deras olika subkulturer!

    Och tack så mycket, när jag var ung och naiv skulle jag vara visuel kei som sen blev en dålig version av gyaru som sen morpha sig till jag vet inte vad. Är alldeles för schizofrenisk i min smak.
    Tycker du gör din stil jätte bra också! :D

    Jag har drömt om att åka till Japan sen jag var elva, och längtat sen jag började bläddra i fruits tidningar, lyssnat på musiken och kollat på dåligt jdrama, så det var en resa med massa förväntningar som på något sätt överträffades. Älskar alla Japans olika sorts sidor som motsäger varandra. Det skitiga och smutsiga i deras samhälle som samsas med det gulliga. Hade taggat på allt, hosts, Gals på Shibuya 109, karaoke, alla otakus i Akihabara, fashion kids på Harajuku, shoppa tills jag dör. Jag och min kompis hade innan vi åkt skrivit en lång lista på alla affärer som vi skulle på. Så jag planerar redan min nästa Tokyo resa!

    Awesome blogg förresten! Lätt min nya favoritblogg, ger mig min nödvändiga tokyo dos!

    ReplyDelete
  10. i am japanese but i lived in france, dubai and japan before coming to US. hehe thank you!
    i love reading your blog! i miss japan more and more so its nice seeing the gyaru scene again through your blog :] <3333

    ReplyDelete